zaterdag 23 oktober 2010

Dat heeft iemand willen verhinderen

De herfst heeft ook in Dirkswoud zijn intrede gedaan. De bomen verliezen hun bladeren, het waait, het regent, en de Dirkswoudenaren worden allemaal sjagrijnig. Als je vraagt: ‘En mevrouwtje, hoe gaat het nu?’ dan krijg je als antwoord: ‘Slecht!’
Ik ken slechts één Dirkswoudenaar voor wie de seizoenen niet schijnen te tellen: Gerard Wagenaar, 51 jaar oud, kerngezond, wonende op de Oosterzij 103.
‘Kom binnen, kerel!,’ zei hij. Ik word altijd een beetje zenuwachtig als ik zoveel levenslust ontmoet. Hij gaf me meteen een handje pompoenpitten. ‘Die moet je eens opeten, jongen! Goed voor je prostaat. Ik eet ze al twintig jaar lang en ik pis het wc-blok nog steeds zowat van de vloer af!’
Ik zei dat ikzelf altijd zittend piste, als een dame, omdat dat minder spetters gaf en dus schoner was. Daarvan wou Gerard niet weten: ‘Als ik staand kon kakken, deed ik dat ook staand.’
Gerard is in het dagelijkse leven reclameschrijver voor reclamebureau DOP (Dirkswoud On Publicity), dat laatst nog bijna een Gouden Loekie kreeg voor een advertentie, bestaande uit een foto van het tamelijk dikke achterwerk van een dame, met daarbij de tekst: ‘Reuzel helpt ook!’
‘Dat was om het dikzijn uit de obesitas-sfeer te halen. Het was een serie met volle melk helpt ook, Franse kaasjes helpen ook, reuzel helpt ook, slagroom helpt ook, enzovoorts,’ aldus Gerard. ‘En wie houdt er nu niet van een dikke kont? Ikke wel, hoor!’
We liepen zijn achtertuin in, waar hij zijn eigen pompoenen teelde. ‘Het is alleen jammer dat die advertenties maar zo kort te zien zijn geweest. Er kwam iemand met een klacht bij de Reclame Code Commissie. Die zei: ik zie alleen maar blanke konten, waarom geen negerinnekont? U discrimineert!’
‘En daar was die Commissie het mee eens?
‘Ja. Dat zijn van die dingen waar ze altijd op letten, helaas.’

1 opmerking: