woensdag 16 maart 2011

Licht misselijk uitgestapt

Ik ben van de week niet naar het Blogbal geweest, omdat ik al een eerdere afspraak had: ik moest naar de Vendelzwaaidag in Dirkswoud. Dat is een jaarlijks gebeuren, dat helaas gepaard gaat met grote uitbundigheid in café Amperzat.
Hoe gaat dat nu, dat vendelzwaaien? zult u zich afvragen. Ik kan het u niet zeggen. Wat stoepen is, wat fouilleren betekent, wat ik verstaan heb als de vaan höksen of heuksen nu precies betekent: ik weet het niet en kan u daarover dan ook niet informeren.
Maar het was een nuttig bezoek, in zoverre dat ik u kan zeggen: ga nooit naar het vendelzwaaien. Blijft er verre van. Het is niet eens dat gevlag en gezwieber met die gekleurde doekjes dat mij tot dit advies brengt. Het zijn de mensen.
De VVD (Vendelzwaai Vereniging Dirkswoud) zou, vertaald naar de politiek, wel op de uiterste rechtervleugel terechtkomen. Godsammesteune, wat een stel zielige kneuzen! De speaker op het voetbalveld, waar een en ander plaatsvond, zei op een gegeven moment: ‘En dan nu Vendelzwaai Vereniging Veghel, VVV,  met de blauwroodzwarte vlaggen en de groene jacquets! Zij gaan nu een ballet uitvoeren getiteld Weg met de hoofddoeken op het stadhuis!’
En daar klappen de mensen voor! Geen boe-geroep, nee, de mensen accepteren het.
Ik heb me direct afgewend van dat stoepen en höksen, want ik kon het niet langer aanzien. Ik dacht: ik neem een pilsje in Amperzat. Maar daar was het een kermisachtige sfeer, ik nam een paar pilsjes en kreeg er ook enkele, waardoor mijn kwaadheid wat zakte. Ik zei tegen één van de drinkebroers: ‘Ik dacht altijd dat dat vendelzwaaien iets was van het CDA!’ ‘Welnee!’ kreeg ik ten antwoord, ‘vendelzwaaien is bij ons iets van de VVD!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten