donderdag 10 februari 2011

Een zeer bekoorlijke dame

Een zeer bekoorlijke dame uit Dirkswoud vertelde mij het volgende verhaal.
‘Op de dinsdagavond oefenen we met het koor. Dat koor bestaat uitsluitend uit vrouwen, alleen de dirigent is een man. We doen die oude stukken van Byrd, Dufay, Ockeghem en zo. De mannenstemmen zijn omgeschreven voor vrouwenstemmen, door de dirigent.
Ik zit pas een paar weken op dat koor en ik kende de mores binnen dat koor nog niet zo. Ik dacht: zingen is leuk om te doen, en samen zingen helemaal. Ik ga op dat koor. Toen ik op auditie ging, vond ik het al een beetje vreemd. Ik hoefde helemaal niet te zingen, en die dirigent bleef me maar aanstaren. Toen ik weer wegging en de deur dichtdeed, hoorde ik hem zachtjes zeggen: ‘‘Fraai! Fraai!’’
Afgelopen dinsdag oefenen we met het koor en daarna zegt Lea met haar zware stem: ‘‘Kom je ook mee? We hebben feest bij de dirigent thuis!’’ Ik denk: oké, dat wordt misschien leuk. We gaan met alle vrouwen naar het huis van de dirigent aan de Zuidervaart. Het was half elf, alles was daar donker. Lea had een reservesleutel van de voordeur, de dirigent was achtergebleven, die zou over een half uurtje komen. Wij dus naar binnen, lichten aan, gordijnen dichtgedaan. Lea en Carla pakten de glazen en de flessen port en sherry.
Ik neem een glaasje port en ik val zo in slaap. Ik slaap tot een uur of drie ’s nachts, ik word wakker en daar zit de dirigent met een bakje sop, een washandje en een handdoek. Hij zegt: ‘‘Zo Charmaine, ben je weer wakker? Zal ik je maar thuisbrengen?’’ En dat doet hij.
De hele woensdag voelde ik me ook nog wat slaperig, maar ik heb er verder niets aan overgehouden.’
Ik weet niet hoe u erover denkt, dames en heren, maar mij lijkt het bijvoorbeeld mogelijk dat Charmaine door de vrouwen van het koor ‘misbruikt’ is, met die dirigent in de rol van peeping Tom. Hoewel, wat hij daar nu gedaan had met dat bakje sop en die handdoek en dat washandje...? In elk geval is ze gedrogeerd, maar met welk doel weten we niet.
(De namen in dit verhaal zijn alle gefingeerd.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten