donderdag 21 april 2011

De menselijke kant van de zaak

Natuurgenezer Ivo Promp, die zich kort geleden in Dirkswoud vestigde aan de Oosterzij, is een man die zich door de nieuwste Europese richtlijnen (zie ook hier) niet zal laten ringeloren. Hij heeft achter zijn praktijk een grote kruidentuin (‘mijn tijmtuin’), waarin hij zijn patiënten ook laat rondwandelen, ‘want de geur alleen al van tijm kan een verbetering van de gezondheid bevorderen’.
Ivo genoot ook enige bekendheid als gebedsgenezer, maar is daarmee gestopt. ‘De ontkerkelijking in Nederland is te gruwelijk. De mensen bidden niet meer, dus genezen ze er ook niet meer door. Ik heb daarna nog ozontherapie gedaan en ben ook enige tijd als magnetiseur actief geweest, maar toen ontdekte ik de grote geheimen van tijm.’
‘Tijm is van alle kruiden op aarde wel het gezondste. Hartritmestoornis? Neem tijm. Vroege kaalheid? Neem tijm. Gewrichtspijnen of botkanker of meningitis? Neem tijm. Tijm, tijm, tijm. We weten het al eeuwenlang, tijm helpt. Zonder tijm balanceer je voortdurend op de afgrond.’
‘Ik ontvang de mensen in mijn praktijk, en ze zeggen altijd: ik heb hoofdpijn of ik heb maagpijn of ik heb zo’n last van mijn hart of ik stotter zo vreselijk. Dan overleg ik intensief een half uurtje met ze, soms duurt het nog veel langer, en na dat eerste consult weten ze: ik ben hoofdpijn of maagpijn of ik ben mijn meningitis. Het gaat om de hele mens, tenslotte. Ik ben een groot voorstander van het holisme.’
‘Voor sommige ziektebeelden is het gebruik van tijm niet nodig. Die ziektebeelden zoals griep of verkoudheid kun je er gewoon uitpoepen. Daar heb ik mijn darmspoelingen voor, die overigens ook goed helpen bij allerlei andere gistophopingen in je lichaam. Zo was er laatst een vrouw die flatulent was, dat was niet mooi meer. Aan het darmspoelen gezet, en ze ruikt nu weer als een gewoon mens.’
‘Maar verreweg de meeste tijd gaat toch in de tijm zitten. Tijm, het krachtigste én het meest natuurlijke antibioticum!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten